Nagyobb megbízhatóság a MÁV-nál

A MÁV-START Zrt. 2002. óta üzemeltet 6341 sorozatszámú iker-dízelmotorkocsikat, amelyek személyszállítási célokat szolgálnak. A motorvonatok tengelyhajtóműveivel kezdettől fogva jelentkeztek problémák. Az üzem közbeni meghibásodások miatt gyakran került sor üzemkieséssel járó, nem tervezett javításokra.
A motorvonatok javításával és karbantartásával foglalkozó MÁV-GÉPÉSZET Zrt. kérte a MOL-LUB Kft. részvételét a problémák megoldásában.

„Az adatokból látható, hogy 300 000 km megtételéig a kétféle olaj felhasználási költsége gyakorlatilag azonos, ezért, figyelembe véve az előzőekben leírt műszaki, üzemeltetési, élettartambeli, stb. területeken elérhető javulásokat, egyértelműen javaslom a 6341 sor. motorkocsik tengelyhajtóműveiben a MOL által forgalmazott LE 1605 Duolec hajtóműolaj alkalmazását.

Csabai László,
a MÁV-GÉPÉSZET Zrt. vegyészeti és kenéstechnikai szakértője

A 6341 sorozatszámú motorvonatok tengelyhajtóműveinek (átmenő- és véghajtóművek) élettartama elmaradt a tervezett és elvárt szinttől, a nagyobb terhelésű átmenő hajtóműveknél rendellenes fogkopások és súlyos fogsérülések voltak tapasztalhatók, esetenként fogtörés is bekövetkezett.
A hajtóművek túlmelegedtek, magas zajszinttel üzemeltek. A túlmelegedés, a nagyméretű kopásrészecskék jelenléte, és az erős rezgés miatt rendszeressé vált a tömítések sérülése és az olajvesztés.
A MÁV-GÉPÉSZET Zrt. mérnökei szerint a problémák okait elsősorban konstrukciós hiányosságok okozták, amelyek a felújítások során gyakran vezettek egytengelyűségi, valamint foghézag-beállítási problémákhoz. Ennek ellenére azt kérték a MOL-LUB Kft. szakembereitől, hogy ajánljanak egy hatásosabb hajtóművédelmet biztosító, és kisebb súrlódási veszteséget okozó kenőanyagot, valamint vegyenek részt az ajánlott kenőanyag üzemi próbáiban.

Az üzemi vizsgálatra egy speciális adalékokkal rendelkező, felületmódosításra alkalmas hajtóműolajjal, a Lubrication Engineers Inc. (LE) által gyártott LE 1605 Duolec termékkel került sor. A MOL-LUB Kft. összehasonlító vizsgálatokat végzett a korábban alkalmazott, és az üzemi vizsgálathoz kiválasztott hajtóműolaj kopásfém-tartalmának változása között. A vizsgálatok alapját a kopásrészecskék speciális mikroszkópos vizsgálatán alapuló eljárás, az ún. ferrográfia képezte.
A vizsgálat során egyértelműen megmutatkoztak az LE 1605 Duolec hajtóműolaj alkalmazásának előnyei. A kopás mértéke jelentősen csökkent, a hajtóműolaj felületmódosító hatásának következményeként a fogaskerekek fogfelületei kisimultak, a kezdődő berágódások megszűntek, a hajtóművek üzemi hőmérséklete és zajszintje lecsökkent.

A MÁV-GÉPÉSZET Zrt. mérnökei helyesen döntöttek. A MOL-LUB Kft. által ajánlott hajtóműolaj alkalmazása a korábbiaknál lényegesen jobb helyzetet teremtett, amit a MOL-LUB Kft. szakemberei speciális vizsgálatokkal igazoltak.
A két vállalat által együttesen végzett üzemi próba eredményeként az olajcsere-periódus 300.000 km-re növekedett, az olajveszteség gyakorlatilag megszűnt. Az LE 1605 Duolec hajtóműolaj magasabb ára ellenére a kenőanyag-költség gyakorlatilag nem változott, csökkent a hajtóművek karbantartási idő- és költség-igénye, ezáltal javult az üzemelő motorvonatok rendelkezésre állási ideje.

Az LE 1605 Duolec™ sikeres alkalmazása további felhasználási lehetőségeket nyitott meg a társaság más típusú motorvonatainak esetében is.

Adatlap

Cég:

MÁV-GÉPÉSZET Vasútijármű Fenntartó és Javító Zrt.

IPARÁG:

Szállítmányozás

FELHASZNÁLÁS:

6341 sorozatszámú motorvonat

TERMÉK:

Lubrication Engineers® LE 1605 DUOLEC hajtóműolaj

SZOLGÁLTATÁS:

A WearCheck szolgáltatásunk új neve LubCheck

LubCheck olaj-és gépdiagnosztika Kenéstechnikai tanácsadás

Kérdezze szakértőnket!
Hudák Attila

Gépészmérnök
Közlekedési és ipari hajtóműolajok, traktorolajok, off-road járművek kenőanyagai

ahudak@mol.hu
Felkeltettük az érdeklődését?
×
Your browser is out of date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×