Útépítési bitumenek

Útépítési bitumenjeink teljesítik a vonatkozó szabványokban előírt követelményeket, valamennyi útszerkezet előállításához korszerű, megfelelő kötőanyagként alkalmazhatók.

A bitumenek legnagyobb felhasználási területe az útépítés. Az aszfaltburkolatok és bitumenes pályaszerkezeti rétegek kötőanyaga a bitumen, amely az aszfalt szervetlen komponenseit (homok, kőzúzalékok, töltőanyag, leggyakrabban mészkőliszt) összetartja.

A kőolaj-finomítóban a vákuum desztilláció nehéz termékéből állíthatók elő a különböző felhasználási célra alkalmas bitumenek. A bitumen fő tömegét nagy molekulájú paraffinos, nafténes, aromás és ezek kombinációjából felépülő szénhidrogének alkotják, de sok molekula tartalmaz heteroatomokat: kenet, nitrogént, oxigént és fémet. A bitument felépítő vegyületek molekulanagysága és kémiai jellege között folyamatos átmenet van.

A bitumeneket csoportazonosítási eljárással egyedi vegyületek helyett − meghatározott kémiai és fizikai tulajdonságú – aszfalténes és malténes (telített, aromás, gyantás) anyagcsoportokra bonthatjuk. Az aszfaltének a bitumenek vázát alkotják, ezért a bitumenek jellemző tulajdonságai (például hőérzékenység, viszkozitás és részben kolloid szerkezete) ettől a vegyületcsoporttól függnek.

A bitument elemi összetételét tekintve 80-85%-ban szén, 9-10%-ban hidrogén alkotja, valamint különböző mennyiségben heteroatomokat is tartalmaz. Az oxigén mennyisége az eredet és a gyártástechnológia függvényében 2–8% között változhat, a kéntartalom az eredet függvényében néhány tized százaléktól 7%-ig terjedhet.

A bitumen a vizsgálati hőmérséklettől függően viszkózus vagy viszkoelasztikus jellegű anyag. Hevítés hatására fokozatosan meglágyul, majd folyékonnyá válik. A széles hőmérséklet-tartományban viszkoelasztikus tulajdonságokat mutató bitumen reológiai mérésekkel vizsgálható. A reológiai jellemzés lehetővé teszi a bitumenek teljesítményelvű osztályozását.

Minőségpolitikájának kialakításakor a MOL figyelembe veszi az Európai Unió ajánlásait, azokat beépíti a kutatási-fejlesztési irányzatokba, és a technológiai folyamatokat ennek megfelelően a legmodernebb eljárásokkal korszerűsíti. A bitumenek minőségének kialakításakor a szabványban rögzített minőségi követelményeken túl a MOL célja a felhasználó iparágak igényeinek kielégítése is.

Minőségi jellemzők

A vákuum desztilláció során keletkezett legnehezebb termék a bitumenfúvató üzembe kerül. A fúvatás során az alapanyagból 260-300 ◦C hőmérséklet-tartományban levegő befúvatás segítségével az útépítési követelményeknek megfelelő, magasabb lágyuláspontú, kisebb penetrációjú, nagyobb aszfaltén tartalmú bitument állítanak elő. A fúvatás mértékének változtatásával különböző keménységű bitumenek állíthatók elő.

Útépítési bitumenek legfontosabb jellemzői

  • A kőzetszemcséket jól bevonja, jól tapad.
  • Széles a felhasználhatósági hőmérséklet-tartománya.
  • Alacsony hőmérsékleten nem rideg, nem hajlamos repedésre.
  • A melegaszfaltgyártás hőmérsékletén szerkezeti változásokat nem szenved (megfelelően hőálló).
  • Tartós aszfaltburkolat építésére alkalmas, csekély mértékben öregszik.

Termékválaszték

Melegaszfaltok gyártásához alkalmazható bitumenek:
20/30, 35/50, 50/70, 70/100, 160/220

Szabványszám: MSZ EN 12591:2009

KN kód: 27132000

Modifikált útépítési bitumenek

A modifikált bitumenek az útépítési szempontból a bitumennel szemben támasztott követelményrendszert a hagyományos bitumeneknél lényegesen magasabb szinten teljesítik. A modifikált bitumenek használatát elsősorban a nagy forgalmi terhelésű utakon a hazánkra jellemző időjárási viszonyok is indokolják.

Termékválaszték

10/40-60, 10/40-65, 25/55-65, 45/80-60

Szabványszám: MSZ EN 14023 (ÚT 2-3-502 Útügyi Műszaki Előírás)

KN kód: 27132000

Letölthető anyagok

Hordós kiszerelésű bitumenek kapcsolattartója

Várföldi Judit
Tel: +36-20-448-6001
Fax: +36-1/8877-611
E-mail: varfoldi.judit@hexan.hu
Web: www.hexan.huv

Kapcsolódó linkek

×
Your browser is out of date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×